Noul BMW Seria 1 trece la configurația cu tracțiune față (sau opțional, integrală) și în felul acesta este un pic mai aproape de ceea ce Mercedes-Benz A-Class și Audi A3 au de oferit celor care caută o compactă premium. Am stat de vorbă cu Alex Șeremet, PR Manager pentru BMW România, care ne-a plimbat prin lumea noului Seria 1 și avem câteva lucruri interesante de povestit.

Noul aranjament impune noului BMW Seria 1 motoare amplasate transversal, însă poți în continuare opta pentru xDrive, dacă asta îți dorești. Datorită noii platforme și a regândirii prin care a trecut a treia generație BMW Seria 1, noul model e sesizabil mai spațios decât cel pe care îl înlocuiește – în special pe bancheta din spate. Eu am 1.81 și mi-am găsit rapid o poziție confortabilă pe bancheta din spate, rămâne să vedem dacă aceleași condiții se aplică și în mișcare, după câteva ore de drum.

OK, dar nu e destul de scump noul BMW Seria 1?

Păi, este. Dar tocmai din motivul ăsta vreau să discutăm despre ideea de a deține o mașină “în totalitate”, una pe care eu personal nu o mai consider eficientă, mai ales prin prisma prețurilor mari cu care vin la pachet modelele noi premium dar și prin faptul că cel puțin în orașele aglomerate, deplasarea cu mașina e din ce în ce mai anostă, și la un moment dat s-ar putea să decizi că nu mai vrei mașină sau vrei una doar pentru ieșiri de weekend.

Înțeleg că “vreau să am mașina mea, să știu eu că-i a mea” este o mentalitate foarte greu de schimbat în momentul de față, când mulți încă vrem cu ardoare ca X obiect să fie al nostru și doar al nostru, dar BMW propune programul de finanțare Select, prin care poți utiliza un automobil BMW (inclusiv noul Seria 1) timp de trei ani dacă achiți un avans de 10 la sută. După cei trei ani de folosire, BMW Select garantează o valoare reziduală de 64 la sută, moment în care ai trei opțiuni – fie achiți valoare reziduală și păstrezi mașina, fie returnezi mașina fără alte costuri, fie refinanțezi valoarea reziduală și alegi un alt model, de exemplu. Eu zic că sună destul de bine, mai ales că după trei ani ai posibilitatea să conduci o altă mașină, sau pur și simplu să realizezi că te descurci mai bine cu metroul, trenul, sau bicicleta.

Se conduce la fel de bine ca modelul cu tracțiune spate?

Nu am avut încă ocazia să conduc noul Seria 1, așa că mai durează un pic până să îți pot răspunde la întrebare. Dar ca să revenim un pic la ce înseamnă acum Seria 1, cel puțin în teorie, trebuie să știi că BMW compensează renunțarea la tracțiune spate printr-un sistem complex de control al tracțiunii care, în teorie, vrea să păstreze noul Seria 1 la fel de distractiv ca până acum. În esență, sistemul DSC primește un mod DTC, funcția Performance Control, și ELDC (adică un diferențial electronic autoblocant pentru puntea spate). Dacă aici lucrurile sunt destul de clare, am să insist pe DTC și Performane Control.

Mai exact, DTC lasă roțile să patineze dar în același timp limitează această rupere de aderență atât cât tu să te poți bucura de derapaje scurte în deplină siguranță, mai ales pe suprafețe acoperite cu nisip sau zăpadă. De cealaltă parte, Performance Control compensează o posibilă blocare a roților prin redirecționarea unui plus de cuplu spre puntea respectivă.

Ce primesc sub capotă?

Hai să începem cu desertul. Modelul de top este BMW M135i xDrive, cu motor cu patru cilindri, 306 cai putere și 450 Newtoni-metru deblocați încă de la 1.750 rotații pe minut. De gestionarea acestora se ocupă o transmisie Steptronic sport care este la rândul ei asistată de un diferențial autoblocant Torsen pe puntea față și sistemul de tracțiune integrală xDrive. Dacă tragem linie, rezultă că BMW Seria 1 M135i xDrive accelerează de 0 la 100 de kilometri pe oră în 4,8 secunde.

Dacă performanța nu este în capul listei tale de priorități, Seria 1 primește și două motorizări pe benzină și trei (!) diesel. La baza gamei stă BMW 118i, dotat cu un motor de 1,5 litri în trei cilindri, cu 140 de cai putere. 

Știi, eu sunt genul interesat de tehnologie într-o mașină…

În cazul ăsta, avem vești bune. BMW a ținut foarte mult ca Seria 1 să nu rămână în urmă la capitolul tehnologie în comparație cu frații mai mari. Ai la dispoziție aplicația BMW Connect care te lasă să controlezi de la distanță anumite funcții alea modelului, RTTI (Real Time Traffic Information) cu informații despre trafic oferite în timp real, serviciul Concierge prin care poți face rezervări la restaurant, de exemplu, și care trimite adresa punctului de interes direct în sistemul de navigație.

Toate aceste funcții fac parte din sistemul multimedia iDrive, atenție, în limba română pe sistemele ID7. În configurație standard, BMW Seria 1 oferă un instrumentar de bord analog și un ecran tactil de 8,8 inci amplasat pe consola centrală, dar opțional poți alege și un instrumentar de bord digital (prin pachetul BMW Live Cockpit Professional) dezvoltat pe un ecran de 10,25 inci. Nu lipsește nici popularul Head-Up Display, completat, la cerere, de sistemul de control prin gesturi.

Cât costă noul BMW Seria 1, până la urmă?

Vârful de gamă BMW Seria 1 M135i xDrive pleacă de la 48.612 euro cu TVA. BMW 118i, model aflat la capătul opus al gamei, pornește de la 27.608 euro cu TVA. Așa cum ne-a obișnuit, BMW propune pentru Seria 1 trei linii de design, și anume Sport Line, Luxury Line și Pachetul M Sport.