Relația pe care o am cu The Body Shop a fost mereu una de iubire. Uneori de la distanță, ce-i drept, alienați de ispita altor branduri cu o voce mai puternică. Ne-am reîntâlnit recent odată cu dorința de a redescoperi și utiliza produse ale unor branduri ce nu fac teste pe animale.

The Body Shop e unul dintre acele branduri ce au pornit din pasiunea unui om normal, cu o filozofie puternică. Anita Roddick și-a dorit să arate că se poate să oferi produse cosmetice de calitate, fără testare pe animale și cu ingrediente obținute direct de la producători. Presa de astăzi o numește unul dintre primii militanți ai protejării mediului și animalelor în industria cosmetică, atunci când curentul nu era încă o modă.

If you think you’re too small to have an impact, try going to bed with a mosquito.
Anita Roddick

A pornit business-ul în 1976 cu 25 de produse, cu etichete scrise de mână și ambalaje insuficiente ce au forțat-o să introducă politica de refolosire a ambalajelor prin reumplerea acestora. Era singurul ei angajat, se ocupa de mixarea ingredientelor, de ambalare, vânzare și promovare. În spatele fiecărui ingredient se afla o poveste, pe care Anita o împărtășea clienților ei prin pliante tipărite pe hârtie reciclată.

A militat de-a lungul timpului împotriva companiilor de cosmetice care vând iluzia frumuseții perfecte, a făcut tot posibilul să protejeze animalele luptând pentru drepturile acestora și împotriva testărilor, și a susținut micii producători din cele mai îndepărtate colțuri ale lumii. În 1987 a lansat campania Trade Not Aid pentru susținerea acestor comunități, continuată chiar și astăzi sub numele Community Trade și a început colaborarea de lungă durată cu Greenpeace și Amnesty International.

Cu puțin timp înainte de moartea ei, Anita Roddick a vândut The Body Shop către L’Oreal, mișcare ce a zguduit simțitor iubirea clienților pentru brand. Iubitorii de animale au fugit imediat, știind că sub umbrela companiei mamă, este foarte posibil ca The Body Shop să renunțe la politica împotriva testării. Judecată pentru decizia luată, Anita a spus că își dorește ca The Body Shop să fie ca un cal troian în mijlocul unei industrii superficiale. În aceeași perioadă, The Body Shop a început să fie din ce în ce mai puțin interesant pentru noile generații, asaltate de globalizarea unor branduri mai puternice, cu un marketing agresiv. Asta în timp ce The Body Shop a început și continuat mult timp bazându-se pe reclama făcută de ziarele locale și pe recomandările directe ale clienților.

The Body Shop a devenit persona non grata pentru unii și un brand îmbătrânit pentru alții. În 2017, L’Oreal a decis să renunțe la brand printr-o vânzare către Natura, aceeași companie care deține si Aesop. Tot atunci, The Body Shop și-a reluat campania împotriva testării pe animale, cu susținerea Cruelty-Free International. Forever Against Animal Testing este vizibilă în toate magazinele The Body Shop din întreaga lume alături de imaginea unui iepuraș. La finalul anului 2018, campania reușise să strângă 8,3 milioane de semnături pentru interzicerea testării pe animale în întreaga lume, petiție destinată Națiunilor Unite.

Produsele cult și ingredientele curate

Cu o gamă largă de produse și cu game speciale lansate în fiecare an, The Body Shop a lăsat de mult în urmă umbra unui brand mic și timid. Scena este însă deținută de câteva produse cult, iubite în întreaga lume. Șamponul cu ghimbir este doar unul dintre exemple, cu o sticlă vândută la fiecare patru secunde.

Printre produsele mele preferate se numără gama pentru față și corp cu vitamina E, produsele pentru păr cu unt de shea și masca purificatoare pentru ten Himalayan Charcoal. Anii de liceu miros a White Musk, una dintre cele mai populare game de parfumuri și cosmetice parfumate, fiind lansată în 1981 și continuată până astăzi cu multiple variante secundare. În Europa de Vest și în special în Marea Britanie, White Musk de la The Body Shop este unul dintre parfumurile emblematice ale anilor ’80.

Toamna aceasta, magazinele The Body Shop miros a dovleac, datorită gamei speciale Vanilla Pumpkin. E un lucru obișnuit ca de câteva ori pe an, brandul să lanseze produse cosmetice cu un parfum nou, pe lângă aromele deja clasice, precum banane și căpșuni. Dacă ai intra legat la ochi într-un magazin the Body Shop cred că ți-ai da seama imediat că te afli acolo, dacă ești măcar un admirator timid. Atmosfera este aceeași, indiferent unde te-ai afla în lume, cu mult verde, rafturi din lemn și senzația foarte crudă a apropierii de natură.

The Body shop pare și astăzi un brand mic ce luptă cu giganții și deseori te întrebi dacă valorile sale nu sunt prea bune pentru a fi adevărate. Departe de perfecțiune, ne arată că se poate, în parfumuri delicioase de fructe, condimente și flori exotice.

If you do things well, do them better. Be daring, be first, be different, be just.
Anita Roddick