Frumoasele (mașini) din Praga

La doar 15 minute de mers pe jos față de centrul vechi din Praga, pe dealul Letná, se află Muzeul Național al Tehnicii, o clădire care se prezintă printr-o fațadă mai degrabă ternă dar care ascunde mașini care, în felul lor, au pus umărul la modelarea industriei auto.

Dacă ești pasionat de mașini, ai drum pe la Praga și ajungi în zona Náměstí Republiky, alocă o oră și jumătate pentru Muzeul Național al Tehnicii. Din locul menționat ai de mers cam 15 minute pe jos până la muzeu plus o zonă de urcat, cu câteva rânduri de trepte. Așa crești un pic pulsul, faci și puțină mișcare și te bucuri parcă mai mult de priveliștea de sus. Și de ce se ascunde în muzeu, bineînțeles.

Zona Transporturi/Transportation a muzeului (unde vrei să și ajungi, de fapt) mai ascunde și două locomotive, câteva avioane și alte zeci de motociclete. Dar eu o să insist pe mașini, mai exact pe modelele care mi-au atras atenția.

Jawa 750 Coupé Sport Special (1935)

Povestea ei: Începând cu 1929, fabrica de armament Zbrojovka construia motociclete Jawa care în doar câțiva ani, au devenit cel mai vândut mijloc de transport din Cehia. Ca să profite de valul de succes, uzina s-a reprofilat pe mașini și în 1934 lansa un model de mici dimensiuni, animat de un motor în doi timp cu doi cilindri și tracțiune față.

Un an mai târziu, special pentru cursa 1000 de Mile Cehoslovace, fabrica a produs șase modele Sport Special – trei coupé-uri și tot atâtea versiuni roadster. Motorul de 750 cc (0,75 litri) producea 26 de cai putere iar viteza maximă nu depăștea 110 km/h.

Tatra 77 (1934)

citybreak-praga-doua-locuri-094

Povestea ei: În 1934, uzina Tatra a încercat o nouă abordare față de filosofia cu care obișnuise până la momentul respectiv. Așa a apărut Tatra 77, un model cu o caroserie fluidă, desenată pentru a respecta cu strictețe principiile aerodinamicii.

Echipată cu un motor V8 de trei litri amplasat în spate producea 70 de cai putere, iar Tatra 77 oferea tracțiune spate și o viteză maximă de 150 km/h. După trei ani, în 1937, modelul a primit un facelift botezat sugestiv Tatra 77a, iar capacitatea motorului a crescut la 3,4 litri.

Bugatti 13 (1910)

citybreak-praga-doua-locuri-105

Povestea ei: Compania care a adus termenul hypercar în lumea auto odată cu lansarea lui Veyron – urmat anul trecut de Chiron – și-a construit un renume prin manevrabilitatea și dinamica excepțională a modelelor produse, combinație care a adus pentru Bugatti o mulțime de victorii în motorsport.

Produs sub atenta supraveghere a lui Ettore Bugatti la fabrica din Molsheim, Alsacia, modelul Bugatti 13 deținut de Muzeul Național al Tehnicii din Praga este cel mai vechi Bugatti expus la ora actuală într-un muzeu. În trecut, modelul a participat la competiții de tipul hill climb, unde a și obținut victoria la categoria 1,5 litri. Putere maximă: 20 de cai putere. Viteză maximă: 95 km/h.

Mercedes-Benz W154 (1938/1939)

Povestea ei: Este văzută ca una dintre cele mai prolifice mașini de curse construite vreodată. Modelul păstrat de NTM în Praga a alergat sub comanda legendarului Rudolf Caracciola, unul dintre cei mai de succes piloți care au concurat pentru Mercedes-Benz. La volanul acestei mașini, Caracciola a obținut patru locuri secunde la Campionatul European în 1938 și 1939. Tot în 1939, pilotul a câștigat ultimul Grand Prix antebelic al Germaniei.

Tracțiune spate, motor de trei litri cu 484 de cai putere amplasat în spate și o viteză maximă de 315 km/h – după cum vedeți, am păstrat ce era mai bun pentru final.

Alte imagini, mai jos:

citybreak-praga-doua-locuri-085

citybreak-praga-doua-locuri-086

citybreak-praga-doua-locuri-087

citybreak-praga-doua-locuri-088

citybreak-praga-doua-locuri-090

citybreak-praga-doua-locuri-092

citybreak-praga-doua-locuri-093

citybreak-praga-doua-locuri-094

citybreak-praga-doua-locuri-095

citybreak-praga-doua-locuri-097

citybreak-praga-doua-locuri-098

citybreak-praga-doua-locuri-100

citybreak-praga-doua-locuri-103

citybreak-praga-doua-locuri-105

citybreak-praga-doua-locuri-107

citybreak-praga-doua-locuri-108

citybreak-praga-doua-locuri-110

citybreak-praga-doua-locuri-111

citybreak-praga-doua-locuri-114

citybreak-praga-doua-locuri-115

citybreak-praga-doua-locuri-116

citybreak-praga-doua-locuri-117

citybreak-praga-doua-locuri-118

citybreak-praga-doua-locuri-119

citybreak-praga-doua-locuri-120

citybreak-praga-doua-locuri-121

citybreak-praga-doua-locuri-122

citybreak-praga-doua-locuri-123

citybreak-praga-doua-locuri-124

citybreak-praga-doua-locuri-125

citybreak-praga-doua-locuri-127

citybreak-praga-doua-locuri-128

citybreak-praga-doua-locuri-135