Cum să mănânci sănătos când fulgii de ovăz nu au niciun gust

Cu toții am vrea să mâncăm mai sănătos dar nu prea știm cum, sau nu știm cum să echilibrăm poftele și vechile obiceiuri cu noile reguli pe care ne dorim să le respectăm. Am câteva sfaturi pentru voi, care se aplică, evident, persoanelor sănătoase, care încearcă să facă ceva eforturi și pe alte planuri: puțin mai mult sport, mai puțin stres, mai multă grijă pentru sănătatea mentală.

Nu trece dintr-o extremă în alta

O mare greșeală pe care o fac mulți este să înțeleagă că a mânca sănătos înseamnă să nu mai pui gura pe dulce, pe zahăr sau pe pâine absolut deloc. Aici intervine și principala problemă: schimbarea este atât de greu de menținut, încât majoritatea renunță. Acum să fim serioși, dacă îți place să mănânci ciocolată zilnic, crezi că vei rezista fără ciocolată o săptămână întreagă? Eu știu că nu aș putea să fac asta.

Important este să te informezi corect și să înțelegi ce se întâmplă în organismul tău cu fiecare categorie de alimente, de ce ai nevoie de toate, în ce procese sunt implicate substanțele și ce ți se poate întâmpla dacă apare o carență. De exemplu, zahărul atât de vinovat este vital pentru creierul tău. Mai exact, glucoză – iată așadar de ce ai nevoie de carbohidrați.

Nu trebuie să uităm și că mâncarea este combustibil, dar și o parte importantă din viața noastră. Merită să ne bucurăm de ea atât cât putem, nu să transformăm fiecare masă într-o corvoadă de a înghiți preparate fără gust. Mi se pare groaznic să nu te poți bucura de un desert delicios sau de o porție de cartofi prăjiți, măcar din când în când. Nici o masă la KFC, o dată pe lună, nu îți va sabota dieta și programul alimentar 🙂

Nu trebuie să elimini, ci să înlocuiești

Pe aceeași idee că nu trebuie să renunți complet la nimic din alimentația ta, înlocuiește fiecare aliment nesănătos cu o variantă mai sănătoasă. În unele cazuri prețurile vor fi mai mari, dar faptul că te vei simți mai bine va merita toate eforturile. Uite câteva exemple:

  • cumpără ulei de măsline, de susan, de porumb sau de sâmburi de struguri, în locul uleiurilor îndoielnice de floarea soarelui
  • cumpără unt clasic, la pachet, în locul margarinei sau untului tartinabil; dacă tot vei mânca unt, măcar să mănânci minim 80% grăsime animală, nu 30-40%, alături de alte ingrediente dubioase
  • cumpără zahăr brun în loc de zahăr alb; tot zahăr este, dar puțin mai sănătos
  • cumpără chipsuri prăjite la cuptor în locul celor clasice, cu mai mult ulei
  • cumpără ciocolată cu cacao minim 70% (ciocolată neagră) în locul celei cu lapte; dacă ți se pare greu să te obișnuiești cu gustul, încearcă pe la început variante care conțin și fructe sau nuci
  • cumpără pâine din făină neagră sau integrală în locul celei din făină albă; au cam același conținut de calorii, dar făina neagră sau integrală are mai multe fibre

Experimentează cu aromele

Excesul de sare dăunează grav sănătății. Și nu neapărat că ai vărsa tu solnița în salata pe care o mănânci, ci fiindcă multe alimente au deja un conținut de sare sau zahăr pe care tu nu îl conștientizezi. Pâinea, de exemplu, care le conține pe amândouă fără să fie dulce sau sărată în mod evident.

E clar că vei adăuga mereu sare când gătești, însă dacă te obișnuiești cu anumite condimente vei putea pune mai puțină. Sfatul meu este să experimentezi cu ele pe rând, din două motive: primul este că nu vei risca să faci vreo combinație explozivă care devine amară, și al doilea este că așa îți vei da seama exact care este gustul condimentului și vei putea umbla la cantități mai ușor. Nu toate condimentele merg combinate și nu orice condiment merge la carne sau la legume. Nu în ultimul rând, artificiile ca semințele de susan sau fulgii de migdale pot veni cu arome care să anihileze nevoia de sare.

Obișnuiește-te să citești etichetele produselor

De acum un an sau mai mult m-am obișnuit să petrec 1-2 minute în plus ca să mă uit pe etichete atunci când fac cumpărături. Fac asta tocmai ca să pot alege cea mai bună variantă – cea care conține mai puțin zahăr, mai puțină sare, mai puțini aditivi. Nu vei găsi niciodată un produs 100% curat, dar poți alege răul cel mai mic și este un prim pas către o alimentație mai sănătoasă.

Sfaturi ca să îți schimbi mai ușor obiceiurile alimentare, testate și aplicate și de noi

  • Cheat days sunt înlocuite mereu de o zi cu mai puține calorii. Dacă azi ai mâncat friptură cu cartofi prăjiți și o felie gigantică de tort, mâine mănâncă o salată din mai multe legume, eventual o supă cremă fără smântănă, și bea ceai verde.
  • Include neapărat gustările în programul tău de mese, ca să eviți să ți se facă extrem de foame. Dacă te așezi la masa de prânz sau la cină cu stomacul lipit de spate, vei mânca mai mult. Gustările ar trebui să fie mici și sănătoase: un iaurt mic, 10-12 migdale sau caju, un măr.
  • 3 mese pe zi chiar sunt obligatorii, din același motiv menționat și la gustări. Corpul tău este gândit să mănânce la intervale regulate, pe măsură ce consumă energia primită la masa anterioară. Dacă sari peste mese, se va gândi că îl privezi de mâncare și va face provizii de fiecare dată când are ocazia. Cum face asta? Depune grăsime, ca să o poată arde când simte el nevoia, mai târziu.
  • Folosește fructele (de pădure, măr, banană, ananas, etc), semințele (de in, chia, dovleac, susan) și nucile (caju, migdale, fistic) ca să dai gust preparatelor care nu prea au, cum sunt fulgii de ovăz despre care spuneam în titlu. Au vitamine, minerale, sunt surse naturale de zaharuri și grăsimi sănătoase.
  • Diversifică micul dejun ca să poți reduce cantitatea de mezeluri, patiserie și pâine. Pune legume (spanac, ciuperci) în omletă în loc de șuncă, prepară clătite din 1 ou mare și o banană pentru pofta de dulce, mănâncă fructe dimineața.

Voi ce trucuri aveți ca să mâncați mai sănătos?